Terugkijktermijn bij VOG
Bij de beoordeling van de justitiële gegevens van de aanvrager wordt een terugkijktermijn in acht genomen. Dit betekent dat het COVOG rekening houdt met de strafbare feiten op de justitiële documentatie binnen een bepaalde periode. Worden binnen deze terugkijktermijn geen veroordeling voor strafbare feiten aangetroffen en staat u bij de politie ook niet bekend als verdachte in bepaalde onderzoeken, dan zal het COVOG de VOG wel afgeven.
Overzicht terugkijktermijnen VOG
In een overzicht zijn de volgende terugkijktermijnen van belang voor de beoordeling van de aanvraag van de VOG.
Omschrijving | Terugkijktermijn |
Standaard terugkijktermijn | 4 jaren |
De aanvraag voor een VOG naar het oordeel van het COVOG ziet op een functie met hoge integriteiteisen | 10 jaren |
Jongeren t/m 23 jaar | 2 jaren, m.u.v. zedendelicten of geweldsmisdrijven met strafmaxima vanaf 6 jaar ogv de wet. |
Zedendelicten | Onbeperkte terugkijktermijn |
Bijzondere wetten of regelingen | Zie betreffende wet of regeling voor exacte termijn |
Strafbaar feit met maximum gevangenisstraf van 12 jaar of meer ogv de wet. | Onbeperkte terugkijktermijn, zie bijzondere weigeringsgrond |
Terugkijktermijn VOG bij gevangenisstraf
Wanneer er een gevangenisstraf is opgelegd, dan geldt een langere terugkijktermijn voor de afgifte van een VOG:
Gevangenisstraf opgelegd | 8 jaren |
De periode die de aanvrager in detentie heeft doorgebracht, wordt voor het berekenen van de terugkijktermijn buiten beschouwing gelaten. Eventuele detentieperioden moeten dus bij de hiervoor genoemde terugkijktermijnen worden opgeteld.
Afwijkende terugkijktermijn per functie / doel aanvraag VOG
Voor sommige functies of doelen voor de aanvraag van de VOG geldt een afwijkende terugkijktermijn:
Functie / doel | Terugkijktermijn |
Wegvervoerondernemer goederenvervoer | 5 jaren |
Taxichauffeur | 5 jaren |
Beveiliging burgerluchtvaart (ELA/BA) | 5 jaren |
Lidmaatschap schietvereniging | 8 jaren |
Functie met hogere integriteitseis, zoals:
|
10 jaren |
Gevangenispersoneel (m.u.v. kantoormedewerker) | 30 jaren |
Uitgangspunten berekening terugkijktermijn VOG
Om te bepalen of een relevant justitieel gegeven binnen de terugkijktermijn voor de VOG valt wordt als uitgangspunt genomen:
a. de datum van rechterlijke uitspraak in eerste aanleg, of bij gebreke daarvan
b. de datum dat het Openbaar Ministerie een strafbeschikking heeft uitgevaardigd, of bij gebreke daarvan
c. de datum van de transactie zoals vermeld in het JDS, of bij gebreke daarvan
d. de datum dat het Openbaar Ministerie de beslissing heeft genomen de zaak te seponeren, of bij gebreke daarvan
e. de pleegdatum
Wanneer tussen de pleegdatum en de datum zoals onder a, b, c of d genoemd een langere periode is verstreken dan twee jaren geldt de pleegdatum als uitgangspunt, tenzij sprake is van zedendelicten als bedoeld in deze beleidsregels en/of fraudedelicten,
Bij zedendelicten en/of fraudedelicten wordt in geval van een openstaande zaak als uitgangspunt genomen de datum waarop het feit is ingeschreven op de justitiële documentatie.
Indien in de voor de aanvraag van toepassing zijnde terugkijktermijn relevante justitiële gegevens zijn aangetroffen, betrekt het COVOG bij de beoordeling van de aanvraag ook alle overige voor de aanvraag relevante justitiële gegevens die buiten de terugkijktermijn liggen in de beoordeling van de aanvraag. Aan deze strafbare feiten komt, nu deze buiten de terugkijktermijn hebben plaatsgevonden, onvoldoende gewicht toe om zelfstandig te worden betrokken bij de beoordeling van de aanvraag voor een verklaring omtrent het gedrag. Deze strafbare feiten worden echter wel betrokken bij de subjectieve criteria en zullen derhalve een rol spelen bij de belangenafweging. Op grond van de zowel binnen als buiten de termijn aangetroffen strafbare feiten wordt een inschatting gemaakt van het risico dat de aanvrager opnieuw met justitie in aanraking komt.