Screeningsprofiel VOG taxichauffeur (chauffeurskaart / taxipas / ondernemersvergunning)

Voor de beoordeling van de aanvraag van een VOG voor taxichauffeur kijkt het COVOG naar het speciale screeningsprofiel voor taxichauffeurs. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de taxichauffeur die de VOG nodig heeft in loondienst (de chauffeurskaart, ook wel taxipas genoemd) en taxichauffeurs die de VOG nodig hebben als zelfstandige (de ondernemersvergunning voor taxichauffeurs).

VOG taxichauffeur in loondienst (chauffeurskaart / taxipas)

Dit screeningsprofiel heeft betrekking op aanvragen ten behoeve van het verkrijgen van een chauffeurskaart bij KIWA. In taxi’s worden maximaal acht personen vervoerd, de bestuurder niet meegerekend. Het vervoer per taxi betreft ook het rijden met rouw- en trouwauto’s en het vervoer met personenbusjes. Hierbij kan het ook gaan om het vervoer van (school)kinderen en het vervoeren van gehandicapten. Bij de toets aan dit screeningsprofiel geldt een terugkijktermijn van vijf jaren.
De houder van de chauffeurskaart is verantwoordelijk voor het welzijn en de veiligheid van de passagiers. Eén van de risico’s is dat de veiligheid van de passagiers en medeweggebruikers in gevaar wordt gebracht. Dit risico kan veroorzaakt worden door rijden onder invloed, overschrijding van de maximumsnelheid, gevaarlijk rijgedrag en/of agressief gedrag. Als er een één op één relatie is, kunnen de passagiers in een tijdelijke afhankelijkheidspositie verkeren ten opzichte van de houder van de chauffeurskaart . Het risico bestaat van geweld- en zedendelicten, afpersing, chantage (afdreiging), diefstal, verduistering of vervalsing van bijvoorbeeld de chauffeurskaart. De houder van de chauffeurskaart is verantwoordelijk voor de veiligheid van goederen van de passagiers. Deze houders kunnen ook omgaan met contant en giraal geld. Het risico van diefstal en verduistering is aanwezig. De houders van de chauffeurskaart komen in de uitoefening van hun functie vaak in aanraking met mensen in het uitgaanscircuit. Overtredingen van de Opiumwet zijn daarom onverenigbaar.

Taxichauffeur als zelfstandige (Taxibranche; ondernemersvergunning)

Dit screeningsprofiel heeft betrekking op aanvragen ten behoeve van het verkrijgen van een ondernemersvergunning bij KIWA. Een taxiondernemer stuurt medewerkers en/of een organisatie aan. Bij de toets aan dit screeningsprofiel geldt een terugkijktermijn van vijf jaren. Doordat de ondernemer vanuit zijn functie mensen aanstuurt, bestaat het gevaar van machtsmisbruik. De taxiondernemer stuurt de organisatie aan en heeft instructiebevoegdheden jegens de medewerkers. Medewerkers zouden aangezet kunnen worden tot illegale gedragingen. Dit risico kan tot uiting komen in bijvoorbeeld chantage (afdreiging). De taxiondernemer onderhoudt contacten met leveranciers, voert onderhandelingen, sluit contracten af, en heeft het beheer over onder andere het wagenpark. Hij ziet toe op onder andere taxibranche gerelateerde regelgeving. Hij gaat om met contant en giraal geld waarbij het gevaar bestaat van fraude, bijvoorbeeld door middel van valsheid in geschrifte of witwassen. Door het slecht beheren van het wagenpark kan de veiligheid van personen en goederen in gevaar worden gebracht en bestaat het risico dat voertuigen onverzekerd zijn.

Direct contact met een advocaat?
Meld gratis en vrijblijvend uw zaak aan.
Zaak aanmelden